(skrót)
Dostojni Goście, Drodzy Państwo,
Wchodzimy w kolejne dziesięciolecie istnienia naszej Uczelni.
19 lutego br. obchodziliśmy 60 rocznicę utworzenia
Uniwersytetu. Mieliśmy to szczęście, że nasza Uczelnia, zakładana przez
uczonych z Wilna i Lwowa, od początku swojego istnienia miała te cechy,
| | |
| fot. A. Dauksza-Wiśniewska
|
|
|
| których oczekujemy od uniwersytetu, tzn. szeroką gamę kierunków studiów
i specjalności naukowych oraz kadrę złożoną z wielu osób, których dokonania
naukowe uczyniły uczonymi na miarę europejską. Z nazwiskami niektórych
z nich związano w literaturze światowej określone pojęcia, teorie czy szkoły
artystyczne.
Sądzę, że rozpoczynając następne dziesięciolecie, możemy powiedzieć,
że minione 60 lat nie zostało zmarnowane. Po trudnościach rozwoju w latach
50. i 60., ostatnie 15-lecie okazało się bardzo sprzyjające toruńskiej
uczelni. Od początku lat dziewięćdziesiątych pozycja Uniwersytetu Mikołaja
Kopernika jest wśród polskich uniwersytetów coraz wyższa. Oferta dydaktyczna
naszej Uczelni jest coraz pełniejsza, a rozwój naukowy opiera się na współpracy
z ośrodkami naukowymi całego świata: od Kalifornii po Japonię, od Kapsztadu
po Singapur. Wydajemy czasopisma naukowe z tzw. listy filadelfijskiej,
dostępne w bibliotekach najbardziej znanych w świecie uczelni.
Cieszymy się, że prace badawcze prowadzone w naszej Uczelni są często cytowane w
literaturze światowej, a niektóre ważne koncepcje i badania były rozwijane
w naszym Uniwersytecie o wiele wcześniej niż w wielu innych znanych ośrodkach
naukowych. Obecny tu na sali prof. Roman Ingarden jest jednym z prekursorów
nowej dziedziny wiedzy, którą jest kwantowa teoria informacji. Innym powszechnie
znanym przykładem są osiągnięcia naszych konserwatorów zabytków. To absolwenci
i pracownicy naszego Uniwersytetu są znani jako odkrywcy planet poza Układem
Słonecznym.
Charakteryzując poszczególne uczelnie wyższe, bardzo często
podaje się liczbę studentów, liczbę kierunków studiów i specjalności. Jednakże,
w moim przekonaniu, jeszcze ważniejszą i pełniejszą charakterystykę otrzymujemy,
odpowiadając na pytanie, jaka jest głębokość oferty dydaktycznej, tzn.
dla ilu kierunków studiów uniwersytet może zaoferować kształcenie na wszystkich
trzech poziomach: od licencjatu, poprzez magisterium, do doktoratu.
Po włączeniu w listopadzie ubiegłego roku Akademii Medycznej w Bydgoszczy w swe struktury
nasza Uczelnia kształci ponad 42 tysiące studentów na 48 kierunkach studiów
w ponad stu specjalnościach. Kadra nauczająca liczy ponad 2 tysiące osób,
a łącznie z pracownikami administracji i obsługi ponad 4 tysiące osób pracuje
na Uniwersytecie. Szczególnie jednak pragnę podkreślić, że dzięki naszym
osiągnięciom badawczym mamy uprawnienia do nadawania stopnia doktora habilitowanego
w 23, a stopnia doktora w 25 dyscyplinach naukowych. Te liczby lokują nas
w absolutnej czołówce polskich uniwersytetów, dając nam uprawnienia do
prowadzenia studiów doktoranckich, a więc studiów na najwyższym poziomie
w 23 dyscyplinach naukowych.
Nowa ustawa "Prawo o szkolnictwie wyższym"
z 27 lipca br. rozstrzyga - zgodnie z powszechną w Europie tendencją -
że studia w Polsce mają być realizowane na 3 poziomach - jako studia licencjackie,
magisterskie i doktoranckie. Obecnie już 11 spośród 14 wydziałów naszego
Uniwersytetu spełnia warunki do prowadzenia studiów na tych trzech poziomach.
To niewątpliwie powód do zadowolenia, ale jednocześnie obligacja dla wszystkich
pracowników Uniwersytetu. To właśnie uczelnie o najsilniejszej kadrze powinny
dawać młodym ludziom szanse szybkiego rozwoju naukowego, organizując kształcenie
na wszystkich dostępnych, w ramach posiadanych uprawnień, poziomach.
Myślę, że naturalną potrzebą większości ludzi jest jak najlepsze wykonywanie tego,
czego się podejmujemy, i w sposób najlepszy, jak to potrafimy. Dlatego
też przyjęliśmy, że w roku akademickim 2005-2006 zostanie przeprowadzona
ocena jakości kształcenia, warunków działania i perspektyw rozwoju wszystkich
48 kierunków studiów prowadzonych na naszej Uczelni. Chcemy być pewni,
że to, co oferujemy studentom, rzeczywiście odpowiada wymaganiom pierwszej
dekady XXI wieku. Następnym krokiem w działaniach Senatu i władz rektorskich
bieżącej kadencji będzie przygotowanie strategii rozwoju Uniwersytetu Mikołaja
Kopernika. [...]
Aby zrozumieć, jak wielką i złożoną instytucją jest w tej
chwili nasz Uniwersytet, warto pamiętać o różnorodności kierunków studiów
i chociaż w kilku zdaniach powiedzieć o jego budżecie, potrzebach finansowych,
skali pomocy materialnej, jaką możemy udzielać naszym studentom. Łączny
budżet obejmujący oba nasze kampusy, tzn. toruński i bydgoski, w 2005 r.
wynosi 350 mln zł. Gdy uwzględnimy jeszcze koszty funkcjonowania Szpitala
Uniwersyteckiego, kwota ta przekracza 500 mln zł.
Ten szybki rozwój Uniwersytetu,
z którego jesteśmy dumni, prowadzi jednak do pojawiania się napięć finansowych.
Naszym zadaniem jest jak najszybsze doprowadzenie do sytuacji takiej, aby
kolejne lata finansowe kończyły się wynikiem pozytywnym. Jest to tym ważniejsze,
że kończymy inwestycję związaną z rozbudową Wydziału Biologii i Nauk o
Ziemi, a jednocześnie rozpoczynamy budowę obiektu dla Wydziału Farmacji
i rozbudowę Wydziału Matematyki i Informatyki. Wszystkie te przedsięwzięcia
pochłoną wiele dziesiątków milionów złotych. Ich realizacja nie byłaby
możliwa bez wykorzystania środków pochodzących z Ministerstwa Edukacji
Narodowej i Sportu, Ministerstwa Nauki i Informatyzacji, a przede wszystkim
środków, którymi dysponują władze samorządowe. Za tę pomoc wszystkim bardzo
dziękuję.
Jednocześnie musimy pamiętać, że corocznie w ramach systemu pomocy
materialnej dla studentów musimy dysponować kwotą ponad 30 milionów złotych.
Chcemy zapewnić jak najlepsze warunki naszym studentom. Cieszę się, że
udało się doprowadzić połączenia internetowe do wszystkich domów studenckich
(do wszystkich pokoi) zlokalizowanych w Toruniu. Zakładam, że w nadchodzącej
kadencji będziemy intensywnie działali na rzecz polepszenia warunków zamieszkania
i dostępu do nowoczesnych technologii we wszystkich naszych obiektach.
Z satysfakcją także pragnę poinformować, że opłaty za zamieszkanie w domach
studenckich w kampusie bydgoskim od nowego roku akademickiego zostały istotnie
obniżone.
W roku akademickim 2004-2005 mury naszego Uniwersytetu opuściło
ponad 8 tysięcy absolwentów studiów magisterskich, licencjackich i uzupełniających
studiów magisterskich, a około 1800 osób ukończyło studia podyplomowe.
Wbrew wielu przewidywaniom tegoroczna rekrutacja przyniosła rekordową liczbę
zgłoszeń. Ta liczba wyniosła ponad 37 tysięcy, w tym prawie 5 tysięcy w
Collegium Medicum w Bydgoszczy. Przyjęliśmy ponad 11 tysięcy nowych studentów.
Razem z polskimi studentami studiować będą studenci z prawie 20 krajów,
między innymi z Niemiec, Rosji, Konga, Litwy i Kazachstanu. Nasi studenci
mają możliwości odbywania jedno- lub dwusemestralnych studiów zagranicznych
w ramach europejskiego programu SOCRATES-ERASMUS. W minionym roku do uczelni
zachodnich w ramach tego programu wyjechało 228 studentów UMK, a w bieżącym
roku planujemy wyjazd ponad 340 osób.
Nauczanie łączy się bezpośrednio z rozbudzaniem i rozwijaniem zainteresowań studentów. Chciałbym zwrócić uwagę,
szczególnie studentów pierwszego roku, na szerokie możliwości działania
w naszym Uniwersytecie na niwie naukowej, kulturalnej, społecznej, sportowej.
W UMK działa ponad 90 kół naukowych, które organizują szereg interesujących
spotkań i konferencji. Bardzo prężnie działa w UMK Europejskie Zrzeszenie
Studentów Prawa - ELSA oraz Międzynarodowe Stowarzyszenie Studentów Nauk
Ekonomicznych i Handlowych AIESEC. Swoje pasje i zainteresowania można
realizować w chórach akademickich, Radiu Studenckim, Klubie "Od Nowa",
Klubie Sportowym AZS, a również w Duszpasterstwie Akademickim. Pomocą wszystkim
studentom służy dobrze działający Samorząd Studencki UMK. [...]
Nasz Uniwersytet tkwi głęboko w życiu Torunia, Bydgoszczy i Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Toruń swą unikalną atmosferę w dużej mierze zawdzięcza naszym studentom.
Prawie 50-tysięczna społeczność Uniwersytetu poprzez swój potencjał intelektualny,
twórcze działania naukowe i artystyczne powinna służyć miastu i regionowi.
Dlatego zachęcam władze Torunia, Bydgoszczy i województwa do wykorzystywania
tego potencjału, a jednocześnie do wspierania rozwoju Uczelni. Uniwersytet
Mikołaja Kopernika zawsze przywiązywał i przywiązuje dużą wagę do współpracy
z władzami administracyjnymi obu miast oraz samorządowymi Województwa Kujawsko-Pomorskiego.
Dobrym przykładem nowych przedsięwzięć jest ostatnio utworzony Zamiejscowy
Ośrodek Dydaktyczny Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Grudziądzu. Bez wyjątkowego
zaangażowania władz Grudziądza nie byłoby to możliwe. Zyskają na tym młodzi
ludzie z Grudziądza i okolic.
Uniwersytet Mikołaja Kopernika jest także
zainteresowany dalszym rozwijaniem współpracy z publicznymi uczelniami
naszego województwa.
Drodzy Studenci, zwłaszcza Studenci I roku,
Rozpoczynacie
studia na jednym z czołowych polskich uniwersytetów. Możecie mieć przed
sobą najpiękniejszy okres swojego życia. W dużej mierze od Was samych zależy,
jak spożytkujecie ten czas. Wykorzystajcie daną Wam szansę najlepiej jak
to możliwe, z pożytkiem dla siebie i dla naszego kraju. [...]
Panie i Panowie, rok akademicki 2005-2006 ogłaszam za otwarty.
Niech się spełnia, co dobre, szczęśliwe i pomyślne - Quod bonum, felix, faustum, fortunatumque sit!
|